• تاریخ انتشار : 1404/06/22 - 11:18
  • بازدید : 108
  • تعداد بازدید : 96
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی

نشست خبری  (Press Release)برای طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته شش ماه اول سال 1404 برگزار شد

 

به گزارش معاونت پژوهشی دانشکده؛ در روز 18 شهریور ماه سال جاری در راستای گردآوری و مستندسازی محصولات منتج از طرح های تحقیقاتی شش ماه اول سال 1404 نشست خبری بررسی طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته در دانشکده برگزار گردید.   

این نشست با حضور دکتر یاسر صافی معاونت پژوهشی و دکتر محمد حسین خوشنویسان مجری اصلی طرح تحقیقاتی، با رویکرد ترجمان دانش و کاربردی کردن نتایج حاصل از تحقیقات حاصله در دانشگاه های علوم پزشکی کشور برگزار گردید.

 طرح خاتمه یافته به شرح ذیل ارائه گردیده است؛

 طرح تحقیقاتی با عنوان: "آینده پژوهی در ارتقا سلامت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی ایرانی با استفاده از تکنیک سناریونویسی"

مجری اصلی:  دکتر محمد حسین خوشنویسان (عضو هیأت عملی گروه سلامت دهان و دندانپزشکی) همکاران: دکتر ملیکا زرگر، (کد پژوهان: 43010430 )

 مجری طرح هدف، نتایج و دستاوردهای انجام این طرح را اینگونه عنوان نمود:

این پژوهش با شناسایی عوامل کلیدی موثر بر سلامت دهان کودکان دبستانی، زمینه ای برای طراحی برنامه های پیشگیری محور و مشارکتی در مدارس فراهم می کند. نتایج آن میتواند به کاهش پوسیدگی دندان، ارتقاء سواد سلامت دهان و کاهش نابرابری ها در گروه  های اجتماعی مختلف کمک کند. 

سلامت دهان و دندان در دوران کودکی نقش اساسی در رشد، کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دارد. پژوهش حاضر با بررسی نظام‌مند مطالعات منتشرشده در یک دهه اخیر، عوامل کلیدی مؤثر بر ارتقاء سلامت دهان و دندان در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله را شناسایی و دسته‌بندی کرده است. نتایج نشان می‌دهد که مداخلات موفق در این حوزه نیازمند رویکردی چندبُعدی و بین‌بخشی هستند.

مؤلفه‌هایی نظیر آموزش سلامت دهان به کودکان، خانواده‌ها و معلمان، انجام منظم غربالگری‌های دهانی، ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی مانند مسواک‌زدن صحیح و مصرف فلوراید موضعی، نقش خانواده در تغذیه سالم، و نیز وضعیت اقتصادی-اجتماعی از جمله عوامل تأثیرگذار هستند. این پژوهش همچنین تأکید دارد که مشارکت فعال مدارس، خانواده‌ها و نظام سلامت، به‌ویژه در مناطق کم برخوردار، در طراحی و اجرای برنامه‌های ارتقاء سلامت دهان ضروری است.

بر این اساس، سیاستگذاران حوزه سلامت و آموزش می‌توانند با تدوین راهبردهای جامع، بهره‌گیری از ظرفیت مدارس، و آموزش گروه‌های هدف، گام مؤثری در بهبود شاخص‌های سلامت دهان کودکان بردارند. ترویج الگوهای پیشگیری‌محور در مدارس ابتدایی، از جمله آموزش، غربالگری و مراقبت‌های فردی همراه با استفاده از فلوراید موضعی، می‌تواند نقش کلیدی در کاهش نابرابری‌های سلامت دهان ایفا نمایند.

مهم‌ترین نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که برای داشتن دندان‌های سالم در کودکان دبستانی، آموزش صحیح به آن‌ها و والدین شان، همکاری مدارس، تغذیه سالم، استفاده از فلوراید موضعی، و مسواک زدن منظم بسیار مهم است. همچنین وضعیت اقتصادی خانواده و میزان آگاهی آن‌ها تأثیر زیادی بر وضعیت سلامت دهان و دندانها دارد. برای موفقیت بیشتر باید مدرسه، خانواده و مراکز بهداشتی با هم همکاری نزدیک داشته باشند.

کاربردهای آن شامل:

۱. تقویت برنامه‌های آموزش و پیشگیری در مدارس باعث بهبود بهداشت دهان کودکان و کاهش پوسیدگی دندان می‌شود.

۲. مشارکت خانواده، مدرسه و نظام سلامت نقشی کلیدی در کاهش نابرابری‌های سلامت دهان در کودکان دارد  و برای مناطق محروم کاربرد بیشتری دار و به کاربرد نابرابری های سلامت دهان در میان کودکان کمک می کند.

پادکست طرح تحقیقاتی " آینده پژوهی در ارتقا سلامت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی ایرانی با استفاده از تکنیک سناریونویسی"

دکتر محمد حسین خوشنویسان، همکاران دکتر ملیکا زرگر (کد پژوهان: 43010430)

 

  • گروه خبری : آرشیو,معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 160480

تصویر

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب