• تاریخ انتشار : 1400/05/05 - 08:47
  • بازدید : 80
  • تعداد بازدیدکننده : 79
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی

مرجعیت جهانی ایران در حوزه دستیابی به روشی نوین در درمان پوسیدگی های دندانی

با تلاش محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی، ایران در حوزه دستیابی به روشی نوین در درمان پوسیدگی های دندانی به مرجعیت جهانی رسید.

 

با تلاش محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی، ایران در حوزه دستیابی به روشی نوین در درمان پوسیدگی های دندانی به مرجعیت جهانی رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  با استفاده از این روش نوین که برای ترمیم دندان های پوسیده ای که به عصب رسیده اند انجام می شود، همه عصب دندان خارج نمی شود بلکه قسمت زنده و سالم آن حفظ می شود.

برای ترمیم عصب در این روش از زیست مواد دندانی جدید CEM CEMENTاستفاده می شود که توسط دکتر سعید عسگری عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی اختراع شده و ایمنی و اثربخشی آن توسط مراکز معتبر بین المللی مورد تایید قرار گرفته است.این روش درمانی نسبت به روش های سابق کم تهاجمی تر و موثرتر است.

دکتر علیرضا زالی امروز دوشنبه در نشست خبری نیل به مرجعیت جهانی توسط دانشگاه علوم پزشکی در حیطه درمان های پالپ زنده اظهار کرد: برای رسیدن به مرجعیت علمی باید صبورانه، مستمر و با اهتمام طولانی انجام گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه پس از ۱۵سال کار تیمی و شبانه روزی در دانشکده و پژوهشکده علوم دندانی این مرجعیت حاصل شده است.

دکتر زالی رسیدن به مرجعیت علمی را نیازمند نقدپذیری علمی و جسارت دانست و گفت: امروز پژوهشکده دندانپزشکی دانشگاه به نقطه ای از اعتماد به نفس در حوزه سلامت رسیده است که توانسته قله خود اتکایی را در عرصه جهانی فتح کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تجلی این تلاش ۱۵ساله در عرصه دندان و حوزه سلامت به گونه ای بوده است که امروز این دستاورد علمی در کتب مرجع جهانی ثبت شده است.

وی با اشاره به بیانیه انجمن آندودنتیکس آمریکا درباره این روش درمانی، یادآور شد: انجمن های علمی حوزه سلامت در آمریکا از یک جایگاه برجسته اجتماعی و علمی برخوردارند و اگر عبارتی را در عرصه جهانی اعلام کنند، آن موضوع از وجاهت بالایی برخوردار است.

دکتر زالی درباره این دستاورد علمی، درمانی و خدماتی که توسط محققان دانشکده دندانپزشکی محقق شده است، اظهار کرد: این دستاورد امروز در زمینه مستندسازی و ثبت مدارج جهانی استاندارد مثل ثبت پتنت با فاصله قابل توجهی نسبت به هم ترازان خود قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت مرجعیت علمی در رقابت های بین المللی، نسبت به حرکت تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مسیر رسیدن به مرجعیت علمی ابراز امیدواری کرد.

وی تحقق مرجعیت علمی در حوزه سلامت را مستلزم توجه به نیازمندی های جامعه دانست و افزود: پوسیدگی دندان مسئله مبتلابه جامعه ایران است و متاسفانه در کشور این عارضه به عنوان یکی از مسائل حوزه سلامت مطرح است.

دکتر زالی با بیان اینکه در کشور ۵۰درصد افراد بالای ۵۰سال بی دندانی کامل را تجربه می کنند، گفت: به طور متوسط در دهان افراد بین ۳۰تا ۴۰سال ۱۲تا ۱۳دندان پوسیده وجود دارد.

وی ادامه داد: هر شهروند ایرانی شش دندان پوسیده دارد و در دهان نوجوانان بین ۱۲تا قبل از ۱۸سالگی بین دو تا پنج دندان پوسیده وجود دارد.

دکتر زالی با بیان اینکه ۸۷درصد کودکان زیر شش سال ایرانی دندان پوسیده دارند، گفت: متاسفانه بسیاری از مردم فکر می کنند که دندان شیری تنها یک دندان موقت قابل جایگزین است و به سلامت آن توجه زیادی نمی کنند و اصلاح این مسئله به آموزش همگانی و ترویج در سطح عموم نیاز دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پوسیدگی دندانی دروازه ای به روی انواع بیماری هاست، تاکید کرد: پوسیدگی دندانی محصور در دندان ها نیست.

وی حفظ دندان ها را استراتژی همه دندانپزشکان دانست و گفت: تا ۲۰سال پیش در کشور کوتاه ترین مسیر درمان پوسیدگی، کشیدن دندان بود اما اکنون در راهبرد ما چنین چیزی وجود ندارد.

وی این دستاورد علمی را در راستای حفظ دندان ها دانست و گفتک این روش تفکرات قدیمی را منسوخ می کند.

در ادامه این نشست دکتر سعید عسگری عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی و سرپرست این تیم تحقیقاتی، گفت: بیماری پوسیدگی دندان بعد از سرماخوردگی شایع ترین بیماری بشر است و همه ابنای بشری با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

دکتر عسگری درباره درمان پوسیدگی های دندانی توضیح داد: در صورت مساعد بودن شرایط بیمار باید با صرف هزینه های زیاد، از طریق روت کانال دندان خود را درمان کند و در صورت نامساعد بون شرایط باید دندان بیمار کشیده شود.

وی درباره این روش نوین توضیح داد: با توجه به اینکه دندان های زنده انسان به واسطه پوسیدگی به پالپ می رسند می توان با استفاده از زیست مواد دندانی جدید CEM CEMENTکه هزینه کمی دارد دندان پوسیده را معالجه کرد.

این محقق ادامه داد: شش یا هفت روش درمانی پالپ زنده وجود دارد که تعدادی از آن ها به نام جمهوری اسلامی ثبت شده است.

دکتر عسگری درباره مزایای این روش توضیح داد: این روش درمانی نسبت به سایر روش ها ساده تر، ارزان تر، امن تر، کم تهاجم تر و با عوارض جانبی کمتر است که استرس کمتری دارد و از موفقیت بالایی برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ساختن دوباره بافت از دست رفته یکی از آرزوهای حوزه پزشکی است، گفت: در دندانپزشکی با این روش موفق به بازسازی بافت از دست رفته شدیم.

وی با بیان اینکه مرجعیت علمی نوعی قدرت مشروع است که به واسطه سیادت در حوزه های علم و فناوری حاصل می شود، مصادیق بارز آن را دارا بودن سهم بیشتر از محصولات دانشی، تاثیر گذاری بر جایگاه آینده یک رشته علمی و توسعه مرزهای دانش دانست.

دکتر عسگری ضمن مروری بر استنادات این دستاورد علمی اظهار کرد: این اختراع در داخل و خارج کشور ثبت شده و رتبه اول کیفیت پتنت های ایرانی را به دست آورده است.

وی ادامه داد: همچنین در مطالعات جهانی برای درمان پایپ زنده به استفاده از این ماده توصیه شده اند و نام این ماده ایرانی در MeSHکتابخانه ملی آمریکا قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: همچنین اولین و بزرگترین مطالعه کارآزمایی اثبات اثربخشی پایپ زنده با استفاده از ماده ایرانی  CEM  cement  در دندان های مبتلا به پالیتیت برگشت ناپذیر انجام شده است.

دکتر عسگری به ورود این خدمت به بسته خدمات دندانپزشکی مراکز بهداشتی و درمانی کشور در سال ۸۸اشاره کرد و گفت: همچنین در سال ۹۴این روش در گایدلاین درمان پالپ زنده برای دندان های مبتلا به پالتیت انتشار یافته است.

وی درباره میزان موفقیت درمان پالپ زنده پس از پیگیری دوساله، توضیح داد: موفقیت این روش در مواردی که توسط دندانپزشکان عمومی انجام شده است ۸۶دندان از هر ۱۰۰دندان و در مواردی که توسط متخصصین انجام شده ۹۸دندان از هر ۱۰۰دندان است که یک توفیق فوق العاده برای درمان در حوزه دندانپزشکی محسوب می شود.

این محقق تصریح کرد: هم اکنون به لحاظ پیشگام بودن مقالات، تعداد مقالات و تاثیری که در آینده علمی این حوزه دارد مرجعیت علمی داریم.

دکتر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اینکه این دستاورد علمی با رعایت تمامی ملاحظات اخلاقی در حوزه پژوهش محقق شده است، گفت: حاکمیت مشروع با علم محقق می شود .

وی با تاکید بر ضرورت عجین شدن علم با اخلاق، افزود: یک فرد به تنهایی نمی تواند به مرجعیت علمی پایدار برسد مگر اینکه در بستر یک انستیتو و با یک تیم پویا فعالیت کند.

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در بخش دیگری از این نشست  به ثمر رسیدن این پروژه را ماحصل یک کار تیمی دانست و آن را مصداق جهت گیری دانشگاه در رسیدن به مرجعیت علمی و دستیابی به دانشگاه نسل چهارم عنوان کرد.

وی تحقق پروژه های علمی در سطح بین الملل را مستلزم انجام گرفتن توسط افراد نخبه و صاحب نظر عنوان کرد و گفت: سه نفر از پنج نفر اول افراد نخبه در سامانه علم سنجی وزارت بهداشت در این رشته، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند.

وی با بیان اینکه این پنج نفر ۴۵۰مقاله به چاپ رسانده اند، گفت: تعداد ۳۳۰مقاله متعلق به اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

دکتر زرقی ادامه داد: ۱۳هزار و ۵۰۰استناد که یک معیار مهم برای مرجعیت است به این پنج نفر صورت گرفته که تعداد ۸هزار و ۱۰۰استناد مربوط به اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

وی با بیان اینکه اولین گام مرجعیت در این دانشگاه وجود دارد، افزود: در کنار افراد مرجع زیرساخت نیز اهمیت دارد.

 دکتر زرقی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی دندانپزشکی بسیار وزینی در دانشگاه های کشور داریم، یادآور شد: تنها سه پژوهشکده در ایران وجود دارد که یکی از پژوهشکده های قدیمی و بنام، پژوهشکده علوم دندانی است که نشان می دهد توجه به زیر ساخت ها لحاظ شده است.

دکتر زرقی با اشاره به ظرفیت های علمی دکتر سعید عسگری در حوزه مرجعیت علمی افزود: دکتر عسگری با حفظ پالپ یا همان مغز دندان درمانی را معرفی کردند که به جای کشیدن دندان و روت کانال انجام می شود و مورد توجه مراکز بین المللی متعددی قرار گرفته است.

با اشاره به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه در دو سال اخیر در سطح بین الملل در رتبه زیر ۵۰۰قرار گرفت که در تاریخ دانشگاه اتفاقی بی سابقه است.

وی با اشاره به جذب نخبگان و ۲۳۶عضو هیئت علمی جدید در دانشگاه، اعضای هیئت علمی را بزرگترین سرمایه دانشگاه عنوان کرد و گفت: همچنین دو درصد از بودجه دانشگاه به پژوهش اختصاص یافته است.

وی از رشد ۴۰درصدی استنادات دانشگاه خبر داد و گفت: همچنین در دو سال اخیر تعداد مرکز رشد، پژوهشکده و پارک علم و فناوری دانشگاه افزایش یافته است.

دکتر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اینکه این دستاورد علمی با رعایت تمامی ملاحظات اخلاقی در حوزه پژوهش محقق شده است، گفت: حاکمیت مشروع با علم محقق می شود .

وی با تاکید بر ضرورت عجین شدن علم با اخلاق، افزود: یک فرد به تنهایی نمی تواند به مرجعیت علمی پایدار برسد مگر اینکه در بستر یک انستیتو و با یک تیم پویا فعالیت کند.

دکتر محسن دالبند رییس دانشکده دندانپزشکی نیز ضمن تبریک برای این دستاورد علمی، تاکید کرد: سیاسیت های نظام سلامت باید به سمتی پیش برود که هیچ دندانی پوسیده نشود.

https://www.instagram.com/tv/CR1SQmmJeJe/?utm_medium=share_sheet

  • گروه خبری : آرشیو
  • گروه خبری : 106635
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب