آیین نامه خدمات مرجع مجازی در کتابخانههای تابع دانشگاه |
این آییننامه برای تعیین نحوه ارائه خدمات مرجع مجازی در چارچوب مشخص در کتابخانههای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شده است. مقدمه: کتابخانه مرکزی با هدف ارائه خدمات بهتر و بیشتر به پژوهشگران، محققان و دانشجویان تلاش میکند فرصتی فراهم آورد که پژوهشگران پرسشهای خود را از طریق یک محیط مجازی، یعنی اینترنت با کتابداران مرجع مطرح کنند و با ارائه خدمات مرجع مجازی مبتنی بر وب سعی میکند تا ارتباط رسمی میان متقاضیان اطلاعات و کتابداران مرجع به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی فراهم شود. سرویس مرجع مجازی کتابخانه مرکزی و کتابخانههای تابعه دانشگاه این امکان را فراهم میکند تا کاربران بدون نیاز به حضور در محل کتابخانه نیازهای اطلاعاتی و پرسشهای مرجع خود را با کارشناسان مرجع مجازی از طریق پست الکترونیکی مطرح و پاسخ دریافت کنند. لازم به ذکر است پاسخگویی به سوالات بر اساس منابع و امکانات موجود درکتابخانهها و مطابق با خطمشی خدمات مرجع مجازی کتابخانه، صورت میپذیرد. بنابراین آییننامه خدمات مرجع مجازی در راستای نظاممند کردن ارائه خدمات مرجع مجازی و مشخص کردن رویهها و خطمشیهایی که کتابخانه در ارائه این خدمت در پیش میگیرد تهیه و تدوین شده است. ماده 1 :تعاریف دانشگاه: منظور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. کتابخانه مرکزی: منظور مدیریت منابع علمی، کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. خدمات مرجع مجازی: منظور خدماتی است که کاربران سؤالات خود را از طریق ابزارهای الکترونیکیی مانند پست الکترونیکی، گفتگوی الکترونیکی و فرمهای وبی مطرح کرده و از همان طریق پاسخ خود را دریافت میکنند. این تعامل بدون نیاز به حضور فیزیکی کاربران در کتابخانه انجام میشود. کاربران: منظور اعضای هیات علمی رسمی و پیمانی، اساتید حقالتدریس، اعضای هیات علمی بازنشسته، پژوهشگران، محققین، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی و نیز کارمندان بازنشسته که نیاز به استفاده از منابع علمی پزشکی را دارند. سوالات: منظور سوالاتی درباره منابع اطلاعاتی مورد نیاز کاربران درباره منابع موجود در کتابخانه مرکزی و کتابخانههای تابعه دانشگاه است، منابعی مانند کتاب، مقاله، پایاننامه، طرح تحقیقاتی و... تبصره 1: کتابدار مرجع به سوالاتی که جنبه علمی پژوهشی نداشته باشد، پاسخی نخواهد داد. ماده 2 :مدت زمان پاسخگویی - با درنظر گرفتن زمان و حجم سوالات، طی سه روز کاری پاسخ داده می شود. تبصره 1: در برخی موارد جهت رفع ابهام در سوال نیاز به انجام مصاحبه مرجع از طریق پست الکترونیکی و ارتباط بین کتابدار و کاربر خواهد بود. تبصره 2: درصورت زمانبر بودن مدت پاسخدهی به سوال، موضوع از طریق پست الکترونیکی به کاربر اعلام خواهد شد. ماده 3: روش استفاده از خدمات مرجع مجازی - ابتدا وارد پورتال کتابخانه مرکزی به آدرس centlib.sbmu.ac.ir میشوید و در منوی اصلی لینک خدمات مرجع مجازی را کلیک کرده و سپس فرم پرسش را تکمیل و ارسال میکنید تا در اسرع وقت پاسخ شما برایتان ایمیل شود. ماده 4: روش ارسال پاسخ - پاسخ سؤالات از طریق پست الکترونیکی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. ماده 5: هزینه خدمات - ارائه خدمات مرجع الکترونیکی برای کلیه کاربران رایگان است. ماده 6: پاسخدهندگان به سوالات - کلیه سوالات ارسال شده توسط گروه میز مرجع الکترونیکی کتابخانه مرکزی و کتابخانهها تابعه پاسخ داده میشود. ماده 7: سیاست اخلاقی کتابخانه در ارتباط با خدمات مرجع الکترونیکی - کلیه اطلاعات شخصی کاربران فقط به منظور ارائه خدمات اطلاعرسانی بهتر و یافتن دقیق پاسخ مناسب برای کاربر در نظرگرفته شده است. در ضمن، از این اطلاعات برای آمارگیری و ارزیابی استفاده میشود و به هیچ وجه استفاده دیگری از آن نخواهد شد. ماده 8: ارزیابی عملکرد ارائه خدمات مرجع مجازی و سنجش رضایت کاربران در فواصل معین مورد ارزیابی قرار میگیرد. این آییننامه با یک مقدمه، هشت ماده و سه تبصره در تاریخ 1394/08/18 به تصویب اعضای شورای تخصصی مدیریت منابع علمی، کتابخانه مرکزی و اسناد رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است و کلیه آییننامهها و بخشنامههای مغایر با آن لغو و بلا اثر اعلام می شود. |
دانلود فایل PDF |