آثار علمی اساتید

 

  • تاریخ انتشار : 1400/07/12 - 07:58
  • بازدید : 47
  • تعداد بازدیدکننده : 47
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی

آیین رونمایی از کتاب، آتشی در خرمن برگزار شد/آثار به جا مانده از مثنوی؛ شاهکار اندیشه مولاناست

مراسم آیین رونمایی از کتاب آتشی در خرمن، شمه‌ای از مثنوی مولانا جلال‌الدین محمدبلخی با حضور رییس دانشگاه و به قلم دکتر مهدی کدخدازاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.

مراسم آیین رونمایی از کتاب آتشی در خرمن، شمه‌ای از مثنوی مولانا جلال‌الدین محمدبلخی با حضور رییس دانشگاه و به قلم دکتر مهدی کدخدازاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.

دکترعلیرضا زالی در مراسم رونمایی از کتاب آتشی در خرمن  اظهارداشت: برگزاری این مراسم فرصت جدیدی برای بازآفرینی و شناخت بیشتر شخصیت برجسته و جامع الطراف مولانا است.

 

وی با اشاره به این که شخصت برجسته مولانا باید به عنوان الگویی بی بدیل برای نسل جوان، درس آموز باشد، افزود: آثار به جا مانده از مثنوی مولانا جلال‌الدین محمدبلخی شاهکار اندیشه اوست.

رییس دانشگاه اهمیت ورود گفتمان شعر و ادبیات به حوزه سلامت و عرصه پزشکی را مورد تاکید قرار داد.

دکتر زالی در ادامه به ابعاد مختلف شخصیت مولانا پرداخت وگفت: زبان مولانا در مثنوی زبان ارادت به اهل بیت و زبان دینی است که در جای جای مثنوی به صورت مستقیم و غیرمستقیم دیده می شود که در ابیات این ستاره درخشان هنر و علم قابل واکاوی است.

به گفته وی در رموز عرفانی و ادبیات کهن ایرانی هیچ فردی به اندازه مولانا در قله ی این افتخار نیست، مزامین متعدد عرفانی مشخصا در مثنوی معنوی با شریعت، طریقت و عرفان، فارغ از نگاه افراطی و به عنوان بن مایه مثنوی خودنمایی می کند.

رییس دانشگاه در ادامه؛  رازداری، شفقت و حفظ کرامت بیماران را از اصول اولیه حرفه پزشکی دانست و به برخی فرازهای مثنوی که ریشه در موضوعات اجتماعی دارد با این مزمون پرداخت.

دکتر زالی ترجمه پذیری، توجه به اخلاق اسلامی و اجتماعی را از دیگر ویژگی های مثنوی و معنوی عنوان کرد و مراقبت از میراث ارزشمند مثنوی و بهره مندی از ظرفیت های این هنرمند و انشیمند ایرانی را ضروری دانست و تاکید کرد: سرفصل رجعت به فرهنگ اسلامی و سلوک عاطفی و عرفانی و علمی توجه به ابعاد مختلف مثنوی معنوی است.

دکتر احمد خاتمی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز دراین جلسه با اشاره به نقش تاثیرگذار مولانا در شکل گیری تمدن غنی ایرانی و اسلامی،  ابعاد مختلف مثنوی و معنوی را خصوصا در حوزه علوم پزشکی و طبابت مورد توجه قرار داد.

وی مثنوی معنوی را کتابی، منحصربفرد برای شناسایی تاریخ علم دانست و کاربرد استثنایی مثنوی معنوی در اخلاق پزشکی را یادآور شد.    

دکتر مهدی کدخدازاده نویسنده کتاب آتشی در خرمن و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این جلسه با اشاره به این که خدمت به خلق، خدمت به خود است توضیحاتی در باره کتاب ارایه داد.

وی آشنایی با فرهنگ غنی هنر و عرفانی با مثنوی معنوی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در کتاب آتشی در خرمن با نوشتاری مدون خلاصه ای از زندگی مولانا جلال‌الدین محمدبلخی به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مراسم رونمایی از کتاب آتشی در خرمن ۱۱ مهرماه با حضور دکتر امام هادی معاون اموردانشجویی و فرهنگی دانشگاه، دکتر سید احسان بلادیان رئیس مرکز بسیج جامعه پزشکی دانشگاه، اساتید، اعضای هیئت علمی دانشگاه، معاون دانشجویی و فرهنگی ارتش و اعضای کانون های دانشجویی و فرهنگی در تالار شهیدبهشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,آرشیو,آثار علمی,تالیف
  • گروه خبری : 108697
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب