• تاریخ انتشار : 1402/04/03 - 06:15
  • بازدید : 109
  • تعداد بازدیدکننده : 105
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی

با حضور دکتر زالی اساتید فعال حوزه بین‌الملل دانشگاه تقدیر شدند

در مراسمی که با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و‌جمعی از مسئولان برگزار شد، اساتید فعال در حوزه تدریس به دانشجویان بین‌الملل مورد تقدیر قرار گرفتند

 

در مراسمی که با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و‌ جمعی از مسئولان برگزار شد، اساتید فعال در حوزه تدریس به دانشجویان بین‌ الملل مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

به گزارش روابط عمومی  دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در مراسم تقدیر از اساتید فعال در حوزه تدریس به دانشجویان بین‌ الملل اظهار کرد: تعامل بیشتر اساتید فعال در حوزه بین‌ الملل راهکار موثری برای رسیدن به زبانی مشترک وتسهیل فرایندها با هدف بین‌ المللی شدن دانشگاه است.

 

رییس دانشگاه افزود: اگر با نگاه آینده‌ نگارانه در مسیر پذیرش دانشجوی بین‌ الملل حرکت نکنیم، بسیاری از پشتوانه‌ های علمی را از دست خواهیم داد.

 

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی علمی، لفظی شناخته شده در ادبیات آکادمیک جهانی است ادامه داد: در سالهای اخیر تحولی پرشتاب در مسیر بین‌ المللی سازی آکادمیک باز تعریف شده است.

 

دکتر زالی با اشاره به اینکه دیپلماسی علمی همواره در حال بروز شدن است خاطرنشان کرد: بخش‌ های متنوعی به بین‌ المللی سازی دانشگاهها در حال اضافه شدن است که در میان مهم‌ ترین شاخه دیپلماسی آکادمیک معرفی می‌ شود.

 

وی خطاب به اساتید حاضر در جلسه گفت: شما افسران قدرتمند دیپلماسی علمی و آکادمیک هستید.

 

رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه نگاه دانشگاه به موضوع بین‌ المللی سازی تنها به ارتقای دانشگاه منتهی نمی‌ شود خاطرنشان کرد: موضوع مسئله‌ ایملی و وطن دوستانه است که آورده آن ارتقای جایگاه علمی کشور را به دنبال دارد.

 

دکتر زالی از برگزاری سمپوزیوم بزرگ علمی در حوزه علم و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبرداد و گفت: این رویداد علمی با هدف تبادل نظر، تسهیل فرایندها و رفع چالش‌ ها در حوزه فناوری برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه امروز سنجه قدرت کشورها، دیپلماسی نرم است عنوان کرد: در دنیای امروز قدرت کشورها توسط  وسعت و تجهیزات مورد سنجه قرار نمی‌ گیرد بلکه توان علمی و به عبارتی قدرت نرم‌ افزاری حرف اول را می‌ زند که باید در تعاملات بین‌ المللی از این دیپلماسی استفاده کرد.

 

رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه بین‌ المللی شدن دانشگاهها موضوعی لاکچری و فانتزی نیست ادامه داد: بین‌ المللی سازی ضرورت مهم آکادمیک دانشگاه است.

 

دکتر زالی گفت: دانشگاههایی که فعالیت بین‌ المللی ندارند از گردونه پیشرفت خارج و محکوم به حذف و فنا هستند، حتی اگر از بالاترین رنکینگ‌ ها برخوردار باشند.

 

رییس دانشگاه در ادامه روند جذب دانشجویان بین‌ الملل در کشورهای منطقه را با ایران مقایسه کرد و افزود: برای جذب بیشتر دانشجو و بین‌ المللی شدن دانشگاهها نیاز به کار جهادی و عزم ملی داریم.

 

وی با تاکید بر این که نباید برای جذب دانشجوی خارجی محدود به یک یا دو کشور شویم خاطرنشان کرد: این مسئله روند فعالیت‌ ها را محدود و ناپایدار خواهد کرد.

 

دکتر زالی تبلیغات گسترده و معرفی توانمندی‌ های علمی دانشگاه را راه‌ حل مناسبی برای افزایش دامنه‌ جذب دانشجو عنوان کرد و کشورهای همسایه مثل قطر، اردن و امارات را رقیب سرسخت ایران در جذب دانشجویی بین‌ المللی دانست.

 

وی یادآوری کرد: تسریع در روند بین‌ المللی شدن دانشگاهها به نگاه فراسرزمینی نیاز دارد.

 

رییس دانشگاه به بحران کووید ۱۹ و اتفاقاتی که در بین‌ المللی سازی در دنیا رخ داد اشاره کرد و افزود: تا قبل از کرونا تمام تعاملات علمی مرزبندی داشت و این در شرایطی است که در کرونا شاهد نگاه مهرورزانه علمی و به اشتراک گذاری پیشرفت‌ های نوین بین کشورها بودیم.

 

دکتر زالی با طرح این سوال که آیا همچنان فرصتی برای تبادل دانش بشر بدون توجه به مرزها وجود دارد یا خیر؟ گفت: بحران آب و موضوعات مشترک زیست محیطی و گرم شدن کره زمین مثال بارزی برای این موضوع است.

 

وی به فرمایش‌ های عمیق و راهبردی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: داشتن نگاه راهبردی به دانش، دستیابی به مرجعیت علمی و استفاده از میانبرهای علمی نمونه‌ های بارز بیانات ایشان برای ارتقای جایگاه علمی کشور در صحنه‌ های بین‌ المللی است.

 

رییس دانشگاه ادامه داد: اگر بخواهیم به مرجعیت علمی دست‌ یابیم باید در علوم جدید سرمایه‌ گذاری و قلمروهای بکر فنون و دانش مختلف را شناسایی کنیم.

 

دکتر زالی با تاکید بر اینکه دانشمندان ایرانی در بسیاری از حوزه‌ های علمی صاحب ایده و نظریه هستند تاکید کرد: زمانی به مرجعیت علمی خواهیم رسید که علم هنجاری در راس هرم مرجعیت علمی باشد.

 

به گفته دکتر زالی محققان کشور در میانبرهای علمی فاصله چندانی با دنیا ندارند و این در شرایطی است که در بیشتر حوزها دست برتر از آن ماست. وی افزود: به طور مثال در هر روش جراحی ایرانیان صاحب ایده و نظر هستند و امروز هیچ بیماری برای درمان نیازی به اعزام به خارج از کشور ندارد.

 

وی هشدار داد: آفت بزرگ بین‌ المللی سازی خود کم بینی است، دانشمندان و اساتید کشور ما از دانش، مهارت و هوش کافی برخوردارند بنابراین باید به سطح متعالی از اعتماد به‌ نفس در سطح جهانی نیز برسیم.

 

دکتر زالی به چاپ ۱۵۰۰ مقاله بین‌ المللی توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد و افزود: این تنها گوشه‌ ایاز توان علمی اساتید و آن هم در شرایط تحریم‌ های ظالمانه و بدون مشوق‌ های حمایتی است.

 

رییس دانشگاه به ظرفیت بالای علمی دانشگاه اشاره کرد و تحول در عرصه بین‌ المللی سازی دانشگاه را خواستار شد.

 

وی گفت: با نگاه کلیشه‌ ایصرف دانشگاه مسیر بین‌ المللی شدن را طی نمی‌ کند باید از میانبرهای علمی با نگاه فراسرزمینی در این مسیر گام برداشت، بین‌ المللی سازی تکنیک‌ های دارد که باید با مدل‌ های نوین آموزشی همراه باشد.

 

دکتر بابک شریف کاشانی معاون امور بین‌ الملل دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز با اشاره به اینکه دغدغه مسئولان دانشگاه برای بین‌ المللی سازی دانشگاه به این جلسات رسمیت بیشتری می‌ دهد اظهار کرد: بی‌ تردید چشم‌ انداز آینده دانشگاه در حوزه بین‌ المللی سازی روشن‌ تر است.

 

وی تاکید کرد: با کمک تعامل، خردجمعی و تراوش افکار، در آینده‌ اینه چندان دور دستاوردهای شگرفی را شاهد خواهیم بود.

 

معاون امور بین‌ الملل دانشگاه گفت: افزایش جذب دانشجو در رشته‌ ها و مقاطع مختلف ضمن توجه به تنوع ورودی‌ ها با تاکید بر جلب رضایت اساتید مد نظر است.

 

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز با تاکید براینکه بین‌ المللی سازی هدف تمامی معاونت‌ های دانشگاه و محدود به آموزش نمی‌ شود، گفت: توجه به بین‌ المللی سازی در پژوهش درپیشبرد اهداف متعالی دانشگاه اثرگذار است.

 

وی به ضرورت افزایش رنک دانشگاه اشاره کرد و افزود: در رتبه‌ بندی تایمز و شانگهای رتبه‌ بندی‌ ها براساس داده‌ ها و آموزش و پژوهش درهم آمیخته ولی برخی رتبه‌ بندی‌ ها مثل لایدن صرفا با داده‌ های پژوهشی و استخراج از بانک  ISI  است.

 

وی از کسب رتبه ۴۴۰ دانشگاه در نظام رتبه‌ بندی لایدن خبر داد و گفت: در این حو‌ زه ۵۰ درصد افزایش رتبه داشته‌ ‌ ایم.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره با بیان اینکه سرانه ۳/۴۵ مقاله به ازای هر عضو هیئت علمی بالاترین سرانه انتشار مقاله در کشور است، افزود: در سال ۲۰۲۲ در دانشگاه عدد ۵ هزارو ۱۶۳مقاله توسط اساتید دانشگاه به چاپ رسیده است.

 

دکتر زرقی با تاکید بر این‌ که باید فناوری به صادرات و بین‌ المللی سازی منتج شود عنوان کرد: انتشارمقاله لازم ولی کافی نیست، اگر دانشگاهی صرفا به پردازش مقاله بپردازد قطعا دانشگاه نسل دومی است.

 

وی از عبور دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از مرز ۲۰۰ شرکت دانش‌ بنیان خبرداد و عنوان کرد: این موضوع گواه این مهم است که در عرصه بین‌ المللی سازی پژوهش صرفا به تولیدات پژوهشی منتج نمی‌ شود.

 

دکتر اسماعیل توحیدلو معاون اجرایی حوزه بین‌ الملل دانشگاه نیز در این جلسه ضمن قدردانی ازحضور اساتید در این جلسه، هم‌ اندیشی، گفت‌ و گو و معرفی و‌ قدردانی اساتید فعال در حوزه تدریس بین‌ الملل را مهمترین هدف نشست مذکور عنوان کرد.

 

وی خطاب به اساتید حاضر در جلسه عنوان کرد: شما پیشقراولان‌ ارتقای حوزه علم و دانش در دانشگاه هستید.

 

دکتر توحیدلو بین‌ الملل سازی آموزش علوم پزشکی را اولیت اصلی دانشگاه دانست و گفت: در این مسیر دانشکده‌ های دانشگاه ضمن آشنایی با استانداردهای آموزش علوم پزشکی، روش‌ های نوین اعتباربخشی و رتبه بندی به عنوان دانشگاه تراز اول منطقه پیشتاز خواهد بود.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در این جلسه اساتید و روسای دانشکده‌ ها به مواردی نظیر نیازسنجی آموزشی کشورهای همسایه، ضرورت رشد و توسعه علوم ودانش پزشکی در حوزه بین‌ الملل، برگزاری دوره‌ های کوتاه مدت تخصصی توانمندی اساتید، توسعه زیرساخت‌ های بین‌ الملل و توریسم درمانی، پرهیز از بروکراسی اداری به گفت‌ وگو و تبادل نظر پرداختند.

 

  • گروه خبری : آرشیو,دستاوردها و افتخارات
  • گروه خبری : 128163
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب