روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی
معاون آموزشی دانشگاه: یکپارچه سازی سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی در دستور کار قرار گرفت/ اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره آموزشی
معاون آموزشی دانشگاه: یکپارچه سازی سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی در دستور کار قرار گرفت/ اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره آموزشی
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه یکپارچه سازی سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی با راه اندازی داشبورد آموزشی در سامانهHIM و تدوین شاخصها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: به کمک این سامانه آموزش و شاخصهای عملکردی گروههای آموزشی دانشگاه در سطوح مختلف به صورت کمی رصد و پایش می شود.
دکتر محمدمهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه در شانزدهمین جشنواره آموزشی که ظهر امروز با شعار توسعه کمی و کیفی آموزش در دوران کرونا در تالار امام خمینی(ره) دانشکده پزشکی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای مدافع سلامت، عنوان کرد: این جشنواره که یادمان شهید مدافع سلامت استاد دکتر محمد زارع جوشقانی است، اهمیت تربیت و تقویت فراگیران مسئولیت پذیر در عرصه های آموزش و پژوهش را یادآور می شود.
وی با بیان اینکه حس مسئولیت پذیری در تمام سطوح دانشگاه های علم پزشکی و دانشکده ها جاری است، ادامه داد: این امر با استقرار دولت جدید و آغاز تصدی دکتر عین اللهی در وزارت بهداشت و برنامه ریزی برای پوشش شتابان واکسیناسیون کرونا قابل مشاهده بود؛ اساتید و فراگیران در دانشکده ها تمام ظرفیت خود را بسیج و به صورت جهادی به تزریق واکسن و اجرای طرح ایمن سازی مردم در برابر پاندمی کرونا پرداختند.
به گفته معاون آموزشی دانشگاه، این حرکت جهادی منجر به کاهش چشمگیر تلفات همه گیری سویه اومیکرون در کشور شده است.
معاون آموزشی دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۲دانشکده، ۱۲بیمارستان آموزشی و ۹۵گروه آموزشی به تربیت فراگیران می پردازد، این دانشگاه همچنین دارای هزار و ۵۳۳عضو هیئت علمی است که ۴۵درصد این آمار را بانوان تشکیل می دهد. ۶۰درصد اساتید جوان نیز بانوان هستند.
دکتر صدوقی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲دانشگاه برای جذب اعضای هیئت علمی در گروه های مختلف اهتمام ورزید، افزود: این روند هرساله رو به رشد است و طی دو سال اخیر، دو فراخوان جذب داشتیم و یک فراخوان دیگر نیز در آینده نزدیک خواهیم داشت.
وی با اشاره به هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه، عنوان کرد: هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شامل ۴۷درصد دانشیار، ۳۱درصد استادیار و ۲۰درصد استاد است. همچنین حدود ۶۰درصد فراگیران دانشجوی دوره لیسانس و حدود ۴۰درصد کارشناس ارشد هستند. از طرفی ۴۰درصد اعضای هیئت علمی در گروه های علوم پایه، ۵۰درصد در گروه های بالینی و حدود هشت درصد در گروه های پژوهشی فعالیت دارند.
معاون آموزشی دانشگاه در خصوص دستاوردهای این حوزه، تصریح کرد: پیشتازی در آزمون بورد تخصصی و فوق تخصصی و فاصله گرفتن از میانگین کشوری، رتبه اول کشوری در آموزش مداوم مجازی در دوران همه گیری و رتبه دوم جشنواره رعد از جمله دستاوردهای حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
تدوین برنامه راهبردی دانشگاه با رویکرد عدالت، تعالی و بهره وری
وی از تدوین برنامه راهبردی دانشگاه بر اساس اسناد بالادستی و با رویکرد عدالت، تعالی و بهره وری که توسط وزارت بهداشت تعریف شده است، خبر داد و گفت: راه اندازی بیمارستان شبیه سازی آموزشی، افزایش برنامههای آموزش مهارتی و حرفه ای، افزایش میزان پوشش سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانیHIM، راه اندازی سامانه ارزشیابی اعضای هیئت علمی و استمرار لاگ بوک الکترونیک برای فراگیرانPHD و فلوشیپ از جمله برنامه های راهبردی حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
یکپارچه سازی سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی در دستور کار قرار گرفت
معاون آموزشی دانشگاه ادامه داد: یکپارچه سازی سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی با راه اندازی داشبورد آموزشی در سامانهHIM و تدوین شاخصها نیز در دستور کار قرار گرفت. به کمک این سامانه آموزش و شاخصهای عملکردی گروههای آموزشی دانشگاه در سطوح مختلف به صورت کمی رصد و پایش می شود.
دکتر صدوقی عنوان کرد: در حال حاضر تاکید وزارت بهداشت بر آموزش حضوری است که البته در دانشگاه سعی بر ایجاد تعادل میان آموزش مجازی و حضوری و حفظ ۲۰تا ۳۰درصد آموزش بر بستر مجازی است.
وی در خصوص ماموریت دانشگاه برای نیل به مرجعیت در حوزه های مختلف، اظهار کرد: در این راستا کمیته های راهبری تشکیل و موضوعات راهبردی در ۱۶حوزه رقابتی تدوین شد.
لزوم توجه اساتید به ابعاد زندگی اجتماعی فراگیران
دکتر صدوقی از تشکیل کمیته های مشاوره و منتورینگ و برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه فراگیران خبر داد و افزود: اساتید در دانشگاه باید علاوه بر آموزش، پژوهش و درمان، به سلامت روان، پیامدهای فردی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی فراگیران توجه کنند.
به گفته معاون آموزشی دانشگاه، اطلاع رسانی به دستیاران در بستر نرم افزار لاگ بوک، ثبت فعالیت های آموزشی و بالینی دستیاران و مدیریت نحوه مشارکت، تشکیل کمیته، برگزاری کارگاه و تدوین و اجرای برنامه های توانمندسازی و استقرار نظام پایش رفتار و اخلاق حرفه ای اساتید و فراگیران از جمله اقداماتی بود که در در حوزه آموزش دانشگاه انجام شد.
لزوم توجه به فرایندهای دانشپژوهشی
دکتر جمال شمس رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه نیز در این مراسم از برگزاری دورههای مجازی کارگاههای آموزشی با محوریت برنامه منتورشیپ در دانشگاه خبر داد و اهمیت توجه به فرآیندهای دانش پژوهی در دانشگاه را خواستار شد.
وی با اشاره به اجرای برنامه استاد مشاور در دانشگاه به تبیین ساختارهای این برنامه علمی و عملیاتی پرداخت.
دکتر شمس در ادامه گزارشی از دریافت فرآیندهای علمی در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ارایه داد و خاطرنشان کرد که پنج فرایند از مجموع ۲۰فرایند ارسالی برای بررسی به جشنواره شهیدمطهری ارسال شده است.
رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در ادامه دسترسی به مرجعیت علمی در دانشگاه را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: تدوین شیوه نامه جدید توان افزایی اساتید در دستور کار است.
وی افزود: بر اساس طرح توان افزایی، اساتید بر اساس مرتبه علمی و سابقه، امتیازات لازم را در هفت حوزه کسب خواهند کرد.
توضیحاتی درباره برنامه های کمیته اخلاق در آموزش، واحد ارزشیابی دانشجویان، طرح های بیمارستانهای شبیه سازی شده، اجرای روش های تلفیقی در آموزش و بازنگری کوریکولوم ها بخشی از گزارش دکتر شمس را به خود اختصاص داد.
اسامی برگزیدگان شانزدهمین جشنواره آموزشی به شرح زیر است:
گروه های آموزشی برتر در طرح ارزیابی گروه های آموزشی