• تاریخ انتشار : 1399/04/01 - 19:30
  • بازدید : 604
  • تعداد بازدید : 42
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی

بازدید ریاست دانشگاه از بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی و برگزاری آیین افتتاحیه کلینیک شبیه سازی دندانپزشکی دیجیتال دانشکده

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه بازدید از بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی دانشگاه، گفت: اقدامات دانشکده دندانپزشکی در راستای تدوین دستورالعمل های محفاظتی پزشک و بیمار می تواند به عنوان الگوی مدل سازی مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر علیرضا زالی پروتکل های مدیریتی دانشکده دندانپزشکی را در بحران کرونا یک الگوی ملی و فراملی خواند.

دکتر زالی در حاشیه بازدید از بخش های مختلف دانشکده دندانپزشکی دانشگاه، در جریان نحوه اجرای پروتکل های محافظتی درمانگران و بیماران قرار گرفت و ضمن تقدیر از تلاش های بی وقفه اساتید دانشکده برای مقابله با بحران کووید-۱۹، گفت: وجه مهم مسئله مبتلابه نظام سلامت در دنیا،  ایجاد فرآیندهای تطبیقی و بازآفرینی الگوهای نوین در زمینه زیست با کرونا است؛ تلاش های حوزه دندانپزشکی نیز در این مسیر بسیار اهمیت دارد، چراکه این حوزه از مشاغل پرخطر در بحران کروناست و پزشک و بیمار هر دو در معرض خطر رو به تزایدی قرار دارند.

وی ادامه داد: با شروع همه گیری کووید-۱۹ در کشور، خدمات حوزه دندانپزشکی تعطیل شد و فقط خدمات اورژانسی ارائه می شد، اما به تدریج احساس نیاز به شواهد و مدارک مورد لزوم برای تدوین دستورالعمل های لازم حس شد که خوشبختانه در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه با نگاهی سیستماتیک و علمی مبتنی بر نوآوری داخلی، به شیوه نامه مدیریتی، آموزشی، علمی و خدماتی دست یافتیم.

 رییس دانشگاه، اظهار کرد: کرونا به ما نشان داد هر شیوه نامه ای به صورت داینامیکی قابلیت تغییر دارد. اقدامات دانشکده دندانپزشکی در راستای تدوین دستورالعمل های محفاظتی پزشک و بیمار، می تواند به عنوان یک الگوی مدل سازی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باید توجه رسانه ها را نیز در این خصوص جلب کرد.

 دکتر زالی  بیان کرد: تمامی اقدامات دانشکده به منظور حفظ ایمنی پزشک و بیمار و فراگیران آموزشی باید در قالب یک مقاله علمی مستندسازی شود. این پروتکل مدیریتی می تواند به عطش ملی و فراملی پاسخ دهد که البته تحقق این امر نیاز به سرعت عمل دارد.

 وی ایجاد اطمینان خاطر در همکاران حوزه درمان را اقدامی ضروری دانست و گفت: نمی توان یک خدمت حوزه سلامت را تعطیل کرد و باید تمامی اقدامات تحت پروتکل های حفاظتی انجام شود. همچنین باید فضای مبتنی بر اضطراب حاکم بر حوزه آموزشی نیز کاهش یابد.

 دکتر زالی با اشاره به لزوم حمایت از سرمایه گذاری در حوزه آموزشی و اقدامات دانشکده دندانپزشکی دانشگاه در بستر آموزش مجازی، تصریح کرد: ریل گذاری در مسیر مجازی سازی آموزش می تواند استمرار داشته باشد و به فراموشی سپرده نشود.

 رییس دانشگاه مراکز شبیه سازی و فانتوم ها را بخش ضروری و اجباری حوزه آموزشی در دنیا خواند، گفت: این مراکز نقش بسزایی در استرس زدایی دانشجویان و فراگیران دارد و بخش فانتوم دانشکده دندانپزشکی تمام خصوصیات یک مرکز شبیه سازی آموزشی استاندارد را داراست.

 وی بخش فانتوم را بستر مناسبی برای به اشتراک گذاری تجارب آموزشی با سایر کشورها دانست و افزود: باید شرایط تبادل اطلاعات با مراکز علمی و آموزشی داخلی و خارجی فراهم شود تا استفاده بهینه از این فضا صورت گیرد.

 رییس دانشگاه، بخش فانتوم را مولفه ای موثر برای درآمدزایی دانشکده خواند و عنوان کرد: در تمامی مراکز شبیه سازی باید فضا، آموزشی باشد، بخش فانتوم دانشکده دندانپزشکی نیز به خوبی این اصل را پیاده کرده است و رنگ و لعابی آموزشی دارد. همچنین تفکیک هوشمندانه فضا نیز قدرت مانور اساتید را افزایش می دهد.

 وی در پایان با اشاره به شرایطی که به واسطه همه گیری کرونا ایجاد شد، گفت: دنیا به سمت یک ایزولاسیون با هدف حفظ امنیت فردی در حال پیش روی است. مدل جدید زیست بشری بعد از کرونا، مدلی متفاوت خواهد بود و تطابق با این مدل امری ضروری محسوب می شود.

 لزوم ایجاد آمادگی در حوزه خدمات و آموزش در صورت بروز شرایط بحرانی مشابه 

 دکتر محسن دالبند، رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیز در حاشیه این بازدید، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های دانشکده در آغاز بحران کووید-۱۹، همزمان با تعطیلی بخش آموزش دانشکده، گفت: با آغاز اپیدمی، اساتید در دانشکده دندانپزشکی اقدام به جمع آوری داده های بین المللی و تحلیل آنها در زمینه این ویروس نوظهور کردند. همچنین بخش اورژانس دانشکده تجهیز شد و ارائه خدمات اورژانسی با رعایت پروتکل های محافظتی صورت می گرفت. 

 وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز برنامه ریزی های لازم برای برگزاری کلاس های مجازی در سامانه نوید انجام شد.

 دکتر دالبند تشکیل جلسات متعدد برای تدوین و اصلاح دستورالعمل بازگشایی دانشکده و دعوت از سازندگان تجهیزات حفاظتی و بررسی میدانی عملکرد دستگاه ها  را از دیگر اقدامات دانشکده در زمان بحران کرونا اعلام کرد و گفت: طراحی و نصب اتاقک های ایزوله پلاستیکی اطراف یونیت های مجاور پنجره با حداکثر سیل ممکن، تعبیه هواکش های قوی با حداقل آلودگی صوتی در پنجره اتاقک ها، نصب مخزن جهت گندزدایی خروجی فاضلاب ساکشن مرکزی قبل از تخلیه به فاضلاب شهری و تعبیه هیتر حرارتی در مسیر خروج هوای ساکشن مرکزی دانشکده دندانپزشکی با نظر کارشناسی نماینده دانشکده بهداشت محیط صورت گرفت.

 به گفته وی، تدوین نهایی دستورالعمل بازگشایی و طرح پلکانی بازگشت به آموزش و درمان، برگزاری جلسات توجیهی با اعضای هیئت علمی و دانشجویان جهت بازگشایی دانشکده، طراحی پروتکل غربالگری از منزل تا بخش های درمانی دانشکده، نصب استندهای آموزشی در فضای دانشکده و طراحی کوهورت جهت پایش سلامت شاغلین و دانشجویان از دیگر گام های دانشکده دندانپزشکی برای مقابله با بیماری کرونا است.

دکتر دالبند با اشاره به لزوم ایجاد آمادگی برای آینده در صورت بروز شرایط بحرانی، تصریح کرد: افزایش تعداد یونیت های ایزوله در بخش های درمانی، تشکیل کارگروه های تخصصی جهت تدوین پروتکل در شرایط بحران مشابه، تغییر و بهبود روند آموزش های مجازی با حداقل حضور فیزیکی دانشجویان و ایجاد فرصت در دانشکده برای راه اندازی مرکز پژوهش های دندانپزشکی از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

 دکتر زالی همچنین با حضور در دانشکده دندانپزشکی، در جریان نحوه اجرای پروتکل های محافظتی، به ویژه در بخش پذیرش بیماران، قرار گرفت و از بخش های لیزر و کلینیک جامع، پریودانتیکس، جراحی دهان و فک و صورت، فانتوم، لابراتوار مرکزی و آموزشکده پروتز بازدید کرد.

گالری عکس

 

  • گروه خبری : آرشیو
  • کد خبر : 93419
کلید واژه
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب