• تاریخ انتشار : 1401/07/16 - 22:20
  • بازدید : 62
  • تعداد بازدیدکننده : 62
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
روابط عمومی دانشکده دندانپزشکی

گزارش نشست هیات رئیسه دانشکده دندانپزشکی و نمایندگان دانشجویان درسالن جلسات روز شنبه 16/07/1401

گزارش نشست هیات رئیسه دانشکده دندانپزشکی و نمایندگان دانشجویان درسالن جلسات روز شنبه 16/07/1401

 

این نشست صمیمانه روز شنبه مورخ 16 مهرماه باحضور دکتر سورنا وهبی رئیس، دکتر اردشیر لفظی معاون آموزشی، دکتر زهره آهنگری مشاور ریاست در امور تحصیلات تکمیلی، دکتر هادی قاسمی معاون پژوهشی ، آقای علی جوانی معاون پشتیبانی ، دکتر فهیمه کوشکی معاون دانشجویی و فرهنگی، مدیر آموزش و  مدیر درمان دانشکده با نمایندگان دانشجویان ترم های مختلف و تشکل های دانشجویی در سالن جلسات ریاست دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی برگزار گردید.

در ابتدا رئیس دانشکده با اشاره به اتفاقی که در سطح مملکت افتاده بیان کرد: هیچ کس ازاین اتفاق خوشحال نیست، بعد از این اتفاق به فراخورگردش اطلاعات سوء تفاهم هایی ایجاد شده و شکافی که سالهای سال بین اقشار مختلف جامعه افتاده بوده، الان و به بهانه این شرایط سرباز کرده است. این همه اختلاف طبقانی بین فقیر وغنی، این همه برخورداری یک عده از رانت و مظلومیت عده ای دیگرو همه ی دوگانه های دیگر در سطح اجتماع، در این بستر آشکارشده است؛ در این زمینه دانشکده طرف مقابل شما نیست بلکه مطالبات ما در نوع خود بیشتر بوده و ما هم ازبرایند اتفاقات خرسند نیستیم.

جمله ای منتسب به جورج دبلیو بوش with us or against us(اشاره به دوقطبی کردن جامعه)  وجود دارد که ما شما را از آن پرهیز می دهیم. در بستر یک اتفاق اجتماعی ما متوجه هستیم که شما بعنوان یک مطالبه اجتماعی به فراخور سن و شجاعتتان اظهار نظر میکنید، آنچه اتفاق افتاده نه مورد رضایت ما و نه چندان درکنترل ماست، الان دور هم جمع شده ایم که صرفا در چهارچوب دانشکده  و قانون ببینیم چطورمی توان به شما کمک کرد که بیش از این وقت کلاس و درس شما هدر نرود.

هفته ی پنجم شروع ترم است، یک هفته خارج از اراده ی ما توسط دانشگاه تعطیل شده است. امروز اگر همه سر واحد و بخش خود برگردید هم با توجه به شرایط موجود معلوم نیست سرنوشت تکمیل  requirementبیماران شما چه خواهد شد...

خواهش می کنم نقل قول جلسات برای دوستان همراه صحت و دقت باشد چون بعد از جلسه سه شنبه گذشته بعضی تماس گرفتند و بابت مجوز تعطیلی بخش ها برای دوهفته بعد تشکر کردند!! در صورتی که کسانی که در جلسه حضورداشتند تایید میکنند کسی مجوز تعطیلی نداده  بود! پس  بنا به اعتماد متقابل، لطفا نقل قول از جلسه، کاملا صادقانه و دقیق بیان شود.

بابت این مطالبات اجتماعی شما، فارغ از صحیح یا غلط بودن؛ بخش ها تعطیل شده و بیمارانی که مدتهاست به خاطر مشکلات مالی دانشکده را برای درمان انتخاب کرده اند، کار درمان شان به تاخیر افتاده است، بیمارانی از راه دور که ماهها که در لیست انتظار برای درمان بوده اند، آمدند و کار درمانشان انجام نشده است، با توجه به این شرایط در پایان این جلسه، هر تصمیمی خواستید مجاز هستید که با مسوولیت خود بگیرید...

شاید ندانید که ما دلسوزانه و پدرانه همراه شما بوده ایم... دوستان نمی دانند اتفاقاتی بدون اطلاع شما افتاده و خواسته شده فلان دانشجو به دلایلی لازم است معرفی شود و از حضور وی در دانشگاه اجتناب شود. ما تا بحال گفته ایم دانشجویان ما بالغ هستند و ما در محدوده این ساختمان مشکل را با همدلی حل میکنیم.  در جلسه ی قبل اشاره ای کردم، عرض شد برای تغییر شرایط کنونی دو راه وجود دارد یک راه، راه رادیکال است که همین وضع موجود ادامه داشته باشد و حضور پیدا نکنید و اعتصاب کنید و...منطقی است که در این صورت عواقب آن را حداقل در بستر قوانین آموزشی بدلیل عدم حضور باید پذیرفت.

راه دوم این است که با لحاظ شرایط امروز ایران، تغییرات باید بطیی و سنجیده رخ دهد چرا که جامعه شاید بلوغ و پذیرش لازم را برای پذیرش کامل همه قوانین نداشته و در این زمینه به رفتار ترافیکی ما در راهنمایی و رانندگی می توان اشاره کرد؛ مسیر دوم طولانی تر و کم هزینه تر است، اما اختیار با شماست!

ما صادقانه به نظرات شما گوش می کنیم، شما هم محدودیات کار ما را در نظر بگیرید، اگر مطالبات اجتماعی هم دارید و فکر میکنید در این بستر عملیاتی می شود باید عرض کنم اختیار کنترل تمامی وقایع و اتقاقات جامعه با همکاران من نیست. به عنوان مثال اگرخدای نکرده داخل دانشکده به هر دلیلی، شلوغ و از کنترل خارج شود، قطعا در شرایط اضطراری برای ورود به دانشکده از من و شما اجازه گرفته نخواهد شد! البته ما تلاش میکنیم در داخل و چهارچوب دانشکده اتقاقی نیفتد ولی بیرون از محیط دانشکده طبیعی است که کنترلی بر امور نداریم.

امروز شروع هفته پنجم ترم هست، از این به بعد اگر وفق مقررات حضور داشته باشید دانشکده کمک میکند این عقب افتادگی درسها جبران شود.

به عنوان یک نمونه از محدودیات دانشکده عرض کنم، بعد از جلسات متعدد حضوری و صرف انرژی بسیارخواستیم از افزایش فوق العاده و گاهی 7 برابری تعرفه ها به ضرورت تامین بیمار در محیط آموزشی پیش گیری کنیم و توضیح دادیم بخاطر جغرافیای دانشکده در بالای شهر ومسائل اقتصادی ورودی بیمار کم خواهد بود  ولی در نهایت تنها توانستیم از مسیر مددکاری تا 50 درصد تعرفه جدید را مدیریت کنیم...

از طرف دیگر بیشتر کلاسها و بخشها در بسیاری از دانشکده های دندانپزشکی کشور برگزار شده است و در شرایطی که قریب به اتفاق دانشکده های دندانپزشکی همراه شما نیستند فکر کنید خروجی آن چه خواهد شد؟ نمیگویم چه مسیری انتخاب کنید فقط شرایط را برایتان تبیین میکنم تا با آگاهی انتخاب کنید؛ و حتما مطلع هستید در دو روز گذشته حتی انجمن های صنفی دندانپزشکی هم بیانیه دادند که ضمن همراهی و همدلی کنگره های علمی را برگزار می کنیم.

به خاطر محدودیات این چنینی واز جمله مهمترین آنها،تعرفه ها و کاهش ورودی مریض و غیره بدون اینکه هیچ قضاوتی بکنم صادقانه جغرافیا و اتمسفر را برایتان باز کردم. موکدا از دانشکده خواسته شده است دانشکده قانون آموزش وکلاس های تئوری و بخش ها را اعمال کند چرا که تقویم آموزشی از وزارتخانه به دانشگاه و بعد به دانشکده صادر میشود.

ما در بین دو طیف قرار داریم، از یک سو به بنده گفته شده چرا با دانشجویان جلسه میگذارید و تبادل نظر می کنید، شما صرفا طبق روال و قوانین اقدام کنید! از طرفی کسانیکه حاضر در کلاس ها باشند تهدید میشوند که چرا به جمع نپیوستید! هر دوی این موارد خطاست. تا کنون و تا آنجا که در اختیار ما بوده همراهی کرده ایم، آیا فکر می کنید همان هیئت علمی که شما را تحریک و تشویق می کند در همراهی با این جنبش (به فرض محال تمدید ترم) از تعطیلات عید و تابستان خود خواهند گذشت تا کلاس جبرانی برای شما برگزار کند؟

در ادامه رییس دانشکده از نمایندگان دانشجویان خواستند تا نظرات خود را در این جلسه بیان نموده و تعدادی به نمایندگی از جمع نمایندگان صحبت کردند که در ذیل به اختصار به آنها اشاره می گردد:

ابوالفضل غفارپور نماینده انجمن اسلامی 1348 در ادامه جلسه گفت:  بابت این گفتگو از شما سپاسگزاریم و خواهشمندیم برای جلسات غیبت دانشجوها، در جهت پیگیری مطالباتشان فکری شود.

بهناز نادری نماینده ترم 6 در ادامه این جلسه گفت: بابت توضیحاتتون سپاسگزاریم و شما در حق دانشکده و برای ما دانشجویان مثل پدر هستید. اعتراض ما برای کشته شدن، بازداشت و مفقودی هموطنانمان و دانشجوهاست و ما خود را جای آنها میگذاریم و میخواهیم بدانیم اگر چنین اتفاقاتی برای ما بیفتد چه کسی پشتیبان ماست. دانشجویان دانشگاه های زیادی در حال اعتراض هستند و کلاس تشکیل نمی دهند و ما در کنار آن ها هستیم و به خود می بالیم که اکثریت دانشجویان دانشکده همراه هستند. اتفاق دانشگاه شریف نخ نماست، ما مطالباتی داریم که حق دانشجوست و با آمدن سرکلاس ها توهین به هزاران نفر که مظلوم واقع شدند می کنیم. و برای ما که دانشجوی شهید بهشتی هستیم افت دارد که همراه بقیه دانشجویان دانشگاه ها نباشیم و تا وقتی شرایط کشور عادی نشود سر کلاس حاضر نمی شویم. بیماران و تعدادی از دانشجویان از ترس حضور ماموران امنیتی دور میدان دانشگاه به دانشکده نمی آیند. در اتفاقات اخیر دانشجو بیشترین آسیب پذیری را دارد. ما موظف هستیم همراه با جامعه دانشگاهی باشیم. دانشجو ذاتا مطالبه گر است. اولین مطالبه ما آزادی دانشجوهاست و میدانیم این امر پروسه ای طولانی دارد و به دانشکده و ریاست مربوط نمیگردد. ما نیاز به تضمین امنیتی داریم و باید بدانیم روند بسوی بهبودی اوضاع خواهد رفت. اگر اتفاق دانشگاه شریف تکرار شود چه؟  خشم بیشتر می شود و دانشگاه ها ساکت نمی مانند.

رئیس دانشکده در ادامه افزود: در صورت طولانی شدن زمان اعتصاب، بهای حاضر نشدن در کلاس، از دست رفتن یک ترم و عقب افتادن شما از زندگیست و ما از این موضوع خشنود نیستیم. نباید جو دوقطبی در محیط دانشکده ایجاد شود دانشجویان و خانواده هایی تماس میگیرند و نگران آمدن دانشجویان به دانشگاه و نیز تهدید فرزندانشان از طرف عده ای برای حضور در کلاس و بخش هستند و این موضوع پذیرفته نیست.

 یزدانی نماینده دانشجویان ترم 8 ازاینکه دانشکده و آموزش همیشه همراه و پشتیبان دانشجوست تشکر کرد و گفت: آیا شما میتوانید بگویید از هفته بعد همه چیز روبراه میشود، دانشجویان آزاد می شوند و به حریم دانشگاه ها تجاوز نمی شود.

دکتر وهبی افزود؛ اگر برقراری کلاس ها و بخش ها به روال عادی برگردد، رفتار ساختارشکنی رخ نداده و جو دوقطبی در دانشکده ایجاد نشود منطقا مشکلی وجود نخواهد داشت.

یزدانی بیان کرد: نیامدن سر کلاس ها مسالمت آمیز ترین راه اعتراض است. اگر دانشکده پیشنهادی دارد به ما بدهد.

دکتر وهبی افزود: من پیشنهادی نخواهم داد چون ممکن است برای عده ای هزینه داشته باشد اما می توانیم درخواست و نظر شما را به مقامات بالا انتقال می دهیم. متاسفانه در این صورت با تشکیل نشدن کلاس و بخشها مشکلات عمده ای  از جمله تاخیر در دفاع پایان نامه ها، مشکل straight  نشدن بعضی از شما و غیره به وجود خواهد آمد.

دکتر لفظی معاون آموزشی دانشکده در ادامه جلسه افزود؛ درس خواندن قوانینی دارد، اگر موجه باشد مشخص است و در صورت غیرموجه بودن درس حذف خواهد شد. ما به شما به چشم همکار نگاه میکنیم و می خواهیم بیشترین یادگیری را درکلاس درس داشته باشید.اگر روی بیمار درمان انجام ندهید، چیزی یاد نمیگیرید. ما به شما اجبار نمیکنیم فقط می گوییم روندی که در پیش گرفته اید اشتباه است و اگر طبق روال سابق سرکلاس درس حضور یابید مشکلی وجود نخواهد داشت، ما هم تا جایی که بتوانیم به شما کمک خواهیم کرد.

در ادامه عباس زاده نماینده ترم 7 اظهار نمود: نماینده ها صرفا انتقال دهنده پیام دانشجوها هستند. کاملا طبق صحبت های دکتر وهبی شرایط را درک می کنم. تنها چیزی که نمی خواهیم دردسر جدید یا مشکل جدید است. شما می فرمایید تا کی و کجا..... اگر دانشجوهمینطور پیش رود، غیبت ها غیر موجه می شود. تقریبا همه ی بچه های کلاس ها از شرایط موجود ناراضی هستند، دو نمودار را به ریاضی تفسیر می کنم. نمودار نارضایتی بچه ها نمودار اول (شیب بالا) نمودار دوم (مشتق نمودار اول) خشم بچه ها. ماجرای شریف و کشتن هموطنان باعث ناراضایتی و خشم زیاد خواهد بود شرایط موجود (اگر هر هفته یک اتفاق مثل شریف بیفتد چه میشود) ولی این خشم باعث میشود دانشجو  این حذف درس و ترم را به جان بخرد. در خصوص نمودار نارضایتی، زمان نیاز دارد در صورتی که اوضاع بدتر نشود و نارضایتی پایین بیاید بچه ها تصمیم می گیرند به دانشکده بیایند. من طبق نظر خودم و بچه هایی که مشارکت کردند زمان یک هفته رو گذاشتم اما بعضی از بچه هایی که مشارکت کردند میگو یند از کجا میدانید ... الان سلامت روانی بچه ها مهم است برای اینکه راه کاری بدهیم یک هفته زمان مناسبی است.

دکتر وهبی در ادامه پرسید: چه تضمینی وجود دارد که جو جامعه خارج از اراده من و شما دوباره تغییر نکند؟

عباس زاده خواست در شرایط مسالمت آمیز بدون توهین و شعار دادن اجازه تحصن به دانشجوها داده شود.

دکتر وهبی: من فقط میتوانم درخواستتان را منتقل کنم به مقام بالاتر، در صورت همکاری شما می توان با مقام بالاتر در این زمینه صحبت کرد.

در ادامه دکتر کوشکی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده افزود: چه تضمینی است در تحصن شعار ساختار شکن ندهند.

عباس زاده: ما مطمئنیم اگر کسی شعار داد بچه ها همراهی نمی کنند. شما مسئولین ما دانشجوها هستید. ما قبول داریم  شما همراه ما هستید. ازشما میخواهیم اگر بچه ها هم موافق باشند یک هفته را به ما وقت بدهید و بعد از یک هفته شرایط بهتر میشود و بچه ها برمیگردند و اگر دوباره شرایط پیش آمد جلسه مجدد درخواست میکنیم.

دکتر وهبی: این موضوع اگرهم مورد اجماع باشد توافق شکننده ای است چون اولا معلوم نیست مطابق موافقت بالا دستی قرار گیرد و دیگر این که تضمینی برای اجرای آن نمی توان متصور بود.

دکتر قاسمی معاون پژوهشی دانشکده پیشنهاد داد خشم خود را به صورت دیگر نشان دهید با اعتراض مدنی، طومار و بیانیه، به جای نیامدن سر کلاس درس شیوه اعتراض را تغییر دهید تا هزینه کمتری بدهید.

عباس زاده افزود اگر بعد از یک هفته این اتفاق بیفتد بچه ها دست به طومار می شوند. در حال حاضر سلامت روانی دانشجو مهم است و شبیه زمان شیوع بیماری کرونا که سلامت فیزیکی مهم بوده است.

عباسی نماینده بسیج دانشجویی گفت: اگر اعتراض ها به صورت طومار باشد به بالا دستی و پاسخ را پیگیری کنیم صحبت ها بهتر گفته  و شنیده می شود و یا بخواهیم مسئول بالا دستی بیاید و در محیطی مانند آمفی تاتر و نمایندگان دانشجوها هم با حضور در جلسه مطالبات را درخواست کنند.

دکتر لفظی در پایان جلسه افزود: به عنوان فرد بزرگتر توصیه میکنم هر چه سریع تر به بخش و کلاس ها برگردید و اعتراضات را به نوع دیگری به مقامات برسانید با خیلی از مطالبات شما موافقم اما با هنجار شکنی و .. موافق نیستم، توصیه اکید این است که از درس عقب نیفیتید. ماوظیفه داریم به شما یاد بدهیم نمیخواهیم بدون یادگیری فارغ التحصیل شوید. اعتراض خود به نحو مطلوب که شایسته شماست ابراز کنید ماهم به نحو مطلوب به مقامات بالا انتقال می دهیم.

دکتر کوشکی هم در پایان جلسه افزود: فکری به حال دانشجویان طرد شده شود تا بدون هیچ تهدیدی توسط دانشجویان دیگر و با آرامش فکر بتوانند سرکلاس درس حاضر شوند.

در نهایت جلسه با آرزوی خیر و ساعتی پس از ظهر خاتمه یافت.

 

 

  • گروه خبری : آرشیو
  • گروه خبری : 121360
کلمات کلیدی
×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب